torsdag den 23. marts 2017

Hyggekage med æbler...


Opskriften på denne kage stammer, som så mange andre af mine opskrifter fra min svigermor, der om nogen var en mesterbager - Ikke forstået som Den store bagedyst Mesterbager, men som mesterbager udi hverdags brød og kager og udi i kunsten, at få lidt til at række langt. Har man alle mulige og umulige tekniske indretninger til sin rådighed, samt masser af tid og forholdsvist ubegrænset økonomisk råderum - Ja så kræver det selvfølgelig bageskills ud over det normale  - men kunsten at få en lækker kage eller et dejligt brød ud af mel, sukker, smør og æg, det er nu alligevel en kunst som jeg beundrer højt...
Nå men det var hyggekagen med æbler vi kom fra -
Den er hurtig at bage, der skal ingen fancy ingredienser i og man kan sagtens bruge pærer i stedet for æbler og dåseferskner/pærer kan også bruges.

Opskriften, som passer til en tærteform på ca 30 cm i diameter, kommer her.

Hyggekage med æbler.

100 gram margarine, der smeltes og afkøles
100 gram sukker/rørsukker.
2 æg
125 gram mel
1 tskf. bagepulver
1 dl mælk
2 æbler
Sukker og kanel til at drysse ovenpå og måske et lille drys hakkede mandler eller nødder eller solsikkekerner eller man kan helt undlade det. Kagen smager stadig helt pragtfuldt.

Æg og sukker piskes til skum, mel og bagepulver blandes i sammen med mælken, til slut kommes den smeltede margarine i.
Dejen hældes i en springform eller tærteform.
Æblerne skrælles og lægges oven på dejen.  (eller pærerne eller fersknerne) 
Drysses med sukker og kanel Og evt hakkede mandler.


Hvis jeg bruger pærer eller ferskner, skifter jeg kanel ud med vanilje, som jeg synes passer bedre i smagen...man kan jo også sagtens udelade vanilje eller kanel.

Bages ca 35 minutter ved 200 grader.
Kagen smager som alt andet bagværk allerbedst lun og skal man rigtig slå til søren, så gør en smule creme fraiche eller flødeskum absolut ikke kagen ringere...

                                          🍮De allerbedste forårshilsner kirstenK🍮


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en lille kommentar...♥